Sliedrechters op Kos ‘niet gewond, wel geschrokken’

KOS / SLIEDRECHT – Verschillende inwoners van Sliedrecht hebben in de nacht van donderdag 20 op vrijdag 21 juli 2017 de aardbeving meegemaakt op onder meer het Griekse eiland Kos. Geen van de inwoners is gewond geraakt, maar ze zijn wel geschrokken.

De schade na de aardbeving is overal zichtbaar. (Foto Carmen den Toom)

Dat blijkt uit de communicatie tussen een aantal van de Sliedrechtse vakantiegangers en Sliedrecht24. Op Kos verblijven onder meer o.a. Kevin den Toom, Yulan den Toom en Carmen den Toom. Carmen stuurde ons haar belevenis toe rond de aardbeving.

“Wij verblijven aan de rand van kos stad in het dorpje Psalidi hotel Yiannis. We liggen op bed, net een uurtje, als we wild schuddend in een villa volta achtig huis wakker worden. Ik stuiter bijna uit bed en moet moet goed vasthouden. Maar zie voor me de spiegel heftig heen en weer bewegen vlak boven mijn zoontje. Opstaan om hem te gaan pakken lukt even niet. Voor de paniek kan toeslaan stopt het. Lichten zijn uit en ik ga uit bed. Wat is dit? Is dit dan een aardbeving? Nee dat kan ons niet overkomen. Ineens de lichten aan flinke schokken weer en gegil buiten. Mijn man pakt mijn zoontje en ik zeg hem dat we naar buiten moeten. Uit dit appartement! Als ik buiten ben staat iedereen versuft op zich heen te kijken. We zitten in een complex met ongeveer 100 man. Wat moet je nu doen? Alles om ons heen staat nog. Ik bel snel mijn zusje. Zij heeft al eerder een kleine aardbeving meegemaakt en is nu ook op K os. Ze is oké, stelt me gerust en zegt dat ik niet bang moet zijn voor een naschok, want die komt er nog wel.”

“Controlerend loop ik naar binnen om te kijken of mijn man en zoontje me al zijn gevolgd. Er is lichte paniek en verwarring, in een kort gesprek met onze Nederlandse buren stellen we vast dat dit echt een aardbeving is geweest en we moeten nu gaan kijken waar we veilig zijn. Aan de rand van het complex staan mensen verzameld. Er worden mij dekens aangeboden omdat ik mijn kleine bij me heb. Op enkele na is er niet veel paniek, meer verwarring wat moet je doen in deze situatie. Na ongeveer een half uur zie ik iemand van het appartementencomplex ik spreek haar aan en ze verteld me zeker 3 uur buiten te blijven. Er kan instortingsgevaar zijn dus moeten we op bedjes aan het zwembad gaan liggen. Het zwembad is half leeg geschud maar verder site het er rustig uit. Met zijn 3en delen we 2 bedjes en gaan rustig liggen.”

“Mijn zoontje klaarwakker speelt nog even maar uiteindelijk valt hij in slaap op mijn arm. De elektriciteit is weer werkend en er ontstaat verwarring. Buiten blijven? Of toch naar binnen gaan. Telkens als ik denk het is klaar nu, komt er een naschok. Sommige zijn heftig, zo heftig dat ik bang ben voor een nieuwe aardbeving. Pas wanneer de zon iets opkomt rond half 6 kan ik zelf een beetje tot rust komen en wat slaap pakken. Om half 7 hebben wij de keuze gemaakt om ons appartement weer te betreden en zijn we op bed nog iets gaan slapen.”

“Vanmorgen hebben we toch een kijkje genomen in de stad. Veel stukken mooie oude stad zijn weg. Delen zijn afgezet met lint omdat er stukken straat compleet verschoven zijn. Er wordt hard gewerkt om alles weer schoon te maken en puin te ruimen. Een lokale Griek vertelde me dat haar huis en winkel compleet ingestort zijn. Foto’s zijn afschuwelijk om te zien. Gelukkig is ze op tijd geweest en heeft ze zelf niks. Verdriet en onmacht is er. Ze weet niet waar te beginnen met opruimen. Je wilt helpen maar kan helaas zo weinig doen.”

“Wij hebben het geluk gehad dat er met ons niks aan de hand is en we met de schrik zijn vrijgekomen. Wat een heftige nacht, sinds vanmorgen 11 uur heb ik geen naschok meer gevoeld. Wij blijven nog op kos tot dinsdag. Ik hoop dat onze vlucht gewoon vertrekt en wij veilig naar huis kunnen dan. Hier proberen we onze vakantie nog leuk af te sluiten.

Bakker
Op het eiland is ook Hannah Bakker (22) uit Sliedrecht. Hannah kwam donderdagmiddag 20 juli 2017 met haar vriendin aan op Kos voor een weekje vakantie. De twee werden in de nacht verrast door de aardbeving. Nog steeds zijn de vriendinnen van slag.

“Vannacht werden we wakker door een schok. Alles bewoog, trilde en de stroom viel uit”, vertelt Bakker vrijdag 21 juli 2017 rond het middaguur aan Sliedrecht24. “Het eerste moment hadden we niet meteen door wat er aan de hand was, maar al gauw beseften we dat er een aardbeving was. Dan gaat er een knop om. We zijn toen snel het appartement uitgegaan. In het donker gingen we via het trappenhuis naar beneden. Mijn mobiele telefoon heb ik als zaklamp gebruikt. Alle gasten stonden buiten. Medewerkers van het hotel begeleidden ons en hielden ons op de hoogte van de situatie. Rond 04.00 / 05.00 uur mocht je weer naar binnen als je dat wilde. Dat hebben we gedaan. Maar slapen konden we niet meer. Pas rond 06.30 uur viel ik eindelijk in slaap. Om 09.30 uur was ik alweer wakker.

Bakker: “Op dit moment voelen we nog steeds naschokken. Dat voelt als trillen, je gaat van links naar rechts. Stroom hebben we nog niet en ook geen water. Het appartementencomplex is nieuw. Dat scheelt. Aan het gebouw is nauwelijks schade te ontdekken. Misschien kleine scheurtjes in de muren, maar meer niet. De aardbeving trof vooral het gebied rond het oude centrum. Wij zitten net buiten het centrum. De schade valt hier mee. Onze reisorganisatie TUI is vrijdagochtend naar ons hotel gekomen om de situatie te bespreken. Vrijdagmiddag komen ze weer langs.”

Eerder naar huis gaan willen de vriendinnen eigenlijk niet. “Het is een beetje dubbel. Je voelt je niet echt veilig en zou graag naar Nederland gaan, aan de andere kant wil je ook je vakantie voortzetten. Anderen hebben dat blijkbaar ook. Er liggen nu alweer mensen bij het zwembad.” Donderdag 27 juli 2017 staat de terugreis naar Nederland gepland voor de dames.

2 gedachten over “Sliedrechters op Kos ‘niet gewond, wel geschrokken’”