Onthulling gedenkbord treinramp komende maandag

SLIEDRECHT – De treinramp bij Sliedrecht. Maandag 27 november 2017 is dat op de dag af 75 jaar geleden en daarom wordt om 12.00 uur bij het Stationsplein een gedenkbord (op palen) onthuld als herinnering aan het vreselijke ongeluk in 1942. Er waren 18 doden en 61 gewonden. Wethouder Hanny Visser-Schlieker (PRO Sliedrecht) van Cultuur verricht de onthulling van het gedenkbord in het bijzijn van NS-Regiodirecteur Zuid Jeroen Alting von Geusau en nabestaanden. 

Het ernstige treinongeluk gebeurde tijdens de Tweede Wereldoorlog, vrijdagavond 27 november 1942. Het zou de boeken ingaan als één van de grootste treinrampen in de Nederlandse geschiedenis. Na Harmelen, Weesp en Schiedam komt Sliedrecht.(Archieffoto via Historische Vereniging Sliedrecht)

Op het gedenkbord komt de volgende tekst te staan:
Treinramp
Op vrijdagavond 27 november 1942 botst een rijdende trein op een stilstaande trein.
Bij deze ramp komen 18 personen om het leven en raken 61 personen gewond.
Dit treinongeval op het station van Sliedrecht is één van de grootste treinrampen uit de Nederlandse geschiedenis.
Met dit bord gedenken wij de slachtoffers.

Vreselijk mis
Vanaf het station Leerdam vertrok die avond in 1942 een werktrein naar Dordrecht, getrokken door een stoomlocomotief. Het is avond en donker. In de trein zitten hoofdzakelijk grondwerkers. Ze verdienen hun brood bij de Heidemaatschappij (tegenwoordig Arcadis-red.). Het bedrijf zit in Gorinchem. De reis vanuit Leerdam verloopt voorspoedig tot het in Sliedrecht vreselijk mis gaat ter hoogte van het station. Daar klapt de loc (trein 10814) in volle vaart op de stoptrein (trein 3168), die klaarstaat om elk moment richting Dordrecht te vertrekken.

Vuurgloed
De klap is zo hard dat veel mensen in de houten rijtuigen van de personentrein het ongeluk niet overleven. Eén treinstel vliegt meteen in brand. Verschillende passagiers zijn vermoedelijk op slag dood of raken zo ernstig gewond, dat ze kort daarna overlijden. Een aantal overleeft met verwondingen de ramp. Er zijn 18 doden en 61 gewonden. De trein met houten wagons wordt vermorzeld door de locomotief, die nog zeker 100 meter doorschuift, ontspoort en kantelt. Door de klap ontstaat een vuurgloed, waardoor brand ontstaat en rookwolken stijgen op vanaf de rampplaats. Het vanwege de oorlog verduisterde Sliedrecht wordt opgelicht door een brand bij het station. Een aanwijzing dat het erg mis is gegaan. 

Noodhospitaal
Van de ramp zijn 2 leden van de EHBO getuige. Zij verrichten de eerste hulp en slaan alarm. Medewerkers van het Rode Kruis en de brandweer komen in actie. Opvangplaats voor slachtoffers wordt de 2e klasse wachtkamer en de woning van de stationschef. De Duitse bezetter zet ondertussen de omgeving af. De luchtbeschermingsdienst verzorgt gewonden, die onder andere naar het ziekenhuis in Sliedrecht gaan. Maar daar is niet veel ruimte. Er staan in het Groene Kruis ziekenhuis maar 15 bedden en dat is veel te weinig. In de Kerkbuurt wordt daarom gymnastiekzaal (bij de ouderen bekend als C12-red.) gebruikt als noodhospitaal.

Gebrekkige communicatie
Het valt niet mee om in het donker de doden te bergen en gewonden te verzorgen. Inmiddels is het nacht als het vuur – dat nog enigszins hielp als ‘verlichting’ bij de evacuatie van slachtoffers en de verzorging – wordt gedoofd. Want de Duitsers zijn niet toeschietelijk bij de ramp. De verduisteringsvoorschriften moeten worden gehandhaafd. Het leed is groot! Duidelijk is dat de trein uit Leerdam op het verkeerde spoor terecht is gekomen. Dat was het gevolg van vermoedelijk gebrekkige communicatie. Sein A2 was op veilig gezet. Achteraf had dat niet gemoeten. Daardoor reed de loc achterop de passagierstrein. Maandag is de onthulling van het gedenkbord. Een blijvende herinnering van een moment dat 75 jaar is weggestopt. 

1 gedachte over “Onthulling gedenkbord treinramp komende maandag”

  1. Er wordt genoemd “houten treinstellen”. Dit is onjuist. Er had moeten staan “houten wagons”. Een treinstel bestaat uit één of meer personenwagons met aandrijving (motor) voorzien aan beide uiteinden van een machinistencabine voor de machinist (bestuurder).

Plaats een reactie

*=Verplicht veld