Onderzoeksrapport sluitingstijden in gemeenteraad

SLIEDRECHT – Het rapport sluitingstijden avond- en nachthoreca in de gemeente Sliedrecht is klaar en komt dinsdag 30 mei 2017 in de oordeelsvormende vergadering van de gemeenteraad aan de orde. De vergadering in het raadhuis, Dr.Langeveldplein 30, begint om 20.00 uur en is openbaar. De horeca wil unaniem dat de sluitingstijden worden vrijgegeven.

In het kader van Deregulering Algemene Plaatselijke Verordening (APV) heeft het college op 20 september 2016 een ingekrompen APV aan uw raad aangeboden. Een onderdeel daarin was het loslaten van sluitingstijden voor openbare inrichtingen voor personen. De raad koos ervoor de sluitingstijden niet te veranderen.

Tijdens de raadsvergadering is een motie ingediend en aangenomen om een onderzoek te doen naar de “sluitingstijden openbare inrichting voor personen”. De gemeenteraad besloot dinsdag 14 maart 2017 het college het onderzoek uit te laten voeren zoals afgesproken in het onderzoeksvoorstel. 

Grote respons
De raad wordt dinsdag 30 mei 2017 gevraagd om kennis te nemen van het rapport en om vast te stellen dat het onderzoek overeenkomstig het vastgestelde onderzoekvoorstel, inclusief de motie is uitgevoerd. Het onderzoek is opgebouwd uit verschillende delen namelijk, de survey, interviews, en hulpdiensten, andere gemeenten en landelijke organisaties zijn betrokken. In het onderzoeksvoorstel is een respons van minimaal 500 belanghebbenden opgenomen vanuit het perspectief dat dan het resultaat serieus genomen kan worden. De respons is met 1342 ingevulde vragenlijsten ruim hoger te noemen. Hier zitten zowel horeca bezoekende inwoners tussen, als niet horeca bezoekende inwoners. Daarbij is eveneens onderscheid gemaakt tussen inwoners in de directe omgeving van horeca als inwoners iets verder weg. Het is goed mogelijk dat binnen één huishouden de enquête online door twee personen of meer is ingevuld.

Unaniem voor vrijgeven
Alle horecaondernemers hebben per brief een uitnodiging ontvangen om het onderzoek in te vullen. Tevens werden zij uitgenodigd om aan te geven of zij telefonisch benaderd wilden worden. De nachthorecaondernemers zijn benaderd voor een telefonisch interview. Dit is, in lijn met de opdracht, enerzijds gedaan omdat in een gesprek doorgevraagd kon worden naar de te verwachten gevolgen en anderzijds omdat de gevolgen van eventuele verandering van regelgeving de ondernemers direct raken in hun bedrijfsvoering. De ondernemers zijn unaniem in hun wens de sluitingstijden vrij te geven. Zij geven daarbij aan dat zij verwachten slechts incidenteel gebruik te maken van de vrije tijden. Echter het biedt hen wel de vrijheid om indien het de moeite waard is, de onderneming langer open te houden zonder dat zij daarvoor lang van te voren een ontheffing moeten aan vragen.

Klachten
De Regionale ambulance voorziening (RAV) geeft aan weinig problemen te ervaren binnen de gemeente Sliedrecht. Van de incidenten zijn vanwege de wijze van registreren geen gegevens beschikbaar, uit het medisch dossier valt niet op te maken of een incident horeca gerelateerd is. Zij geven wel aan gemiddeld wekelijks opgeroepen te worden en dat de incidenten grotendeels alcohol gerelateerd zijn. In het kader van de spreiding zijn zij voorstander van het vrijgeven van de sluitingstijden. De suswachten hebben aangegeven een afname van incidenten waar te nemen sinds de grens voor alcoholconsumptie is verhoogd naar 18 jaar. Van de politie zijn geen cijfers ontvangen. De reden daarvoor is volgens de gemeente Sliedrecht de wijze van registratie. Er wordt op melding geregistreerd, niet op oorzaak. Hoewel niet in het onderzoeksvoorstel opgenomen is aan de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (OZHZ) gevraagd naar het aantal klachten in 2016. Er blijken vijf klachten van geluidsoverlast door de horeca binnengekomen. De OZHZ behandelt klachten die te maken hebben met bedrijven. Eventuele klachten over arriverende en vertrekkende bezoekers zijn niet bij de OZHZ gemeld. Het is waarschijnlijk dat dit wel bij de politie is gebeurd.

Andere gemeenten
De gemeenten Hardinxveld-Giessendam, Alblasserdam en Geldermalsen zijn om een reactie gevraagd met betrekking tot hun ervaringen. De gemeente Baarn kon vanwege een te kort aan capaciteit en personele wisselingen niet reageren op de vragen. De gemeente Geldermalsen heeft sinds de jaren ’90 van de vorige eeuw goede ervaringen met vrije sluitingstijden. Wel hebben zij een slapend exploitatievergunningen systeem om in geval van veelvuldig veroorzaken van problemen de tijden vast te kunnen leggen. Het aantal incidenten is beperkt en constant. De gemeente Alblasserdam hanteert sluitingstijden, er is al jaren een golfbeweging in het aantal incidenten. Na sluitingstijd zijn er geregeld opstootjes tussen groepen uit de verschillende omliggende dorpen. De gemeente Hardinxveld-Giessendam heeft na een positieve pilot van een jaar besloten de tijden vrij te geven. Er is volgens deze gemeente geen eenduidige relatie tussen openingstijden en overlast. Enerzijds vermindert de spreiding de overlast, anderzijds kan de overlast zich op latere tijdstippen gaan voordoen.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld