Ingezonden brief: Bouwen boven Betuwelijn

Waar blijft het debat? Het komt er.
 
Een tijdje geleden vroeg ik me openlijk af wanneer er een debat kwam over woningbouw ten noorden van de spoorlijn. Er wordt nu gewerkt aan een nieuwe Woonvisie in Sliedrecht en in de Drechtsteden en die gaan beide in dat debat besproken worden.
 
Bouwen ten noorden van de Betuwespoorlijn? Hoeveel jaar is dat nog onmogelijk? (Foto Martin Dekker / Sliedrecht24)
 
De mede-aanleiding van de woonvisies is het “uitvoeringsprogramma samen waarmaken en versnellen,opgesteld in opdracht van de provincie die ook toeziet op uitvoering. In dit uitvoeringsprogramma staan concrete afspraken tussen steden en de provincie en het geeft concreet vorm en is hooguit flexibel in tijd. (letterlijk citaat)
Het Drechtstedenbestuur heeft er mee ingestemd, wat logisch is.
 
Sliedrecht is conform het programma een toplocatie voor ontwikkelen langs de lijn nabij hoogwaardig openbaar vervoer. Letterlijk citaat: lage kwaliteits groen-gebieden omvormen tot woongebieden. Dit staat ook op de kaart in het programma. In totaal moeten er in de zuidelijke randstad 46.000 woningen buiten bestaand stedelijk gebied dichtbij hoogwaardig openbaar vervoer komen.
 
De tweede aanleiding is een rechtstreekse brief van de provincie (G.S.). Daarmee worden de Drechtsteden, en dus ook Sliedrecht, eraan herinnerd dat ze een bestuursakkoord ondertekend heeft genaamd: Drechtsteden maritieme topregio. Dit houdt in dat er aantrekkelijke woonmilieus gecreeerd moeten worden. Letterlijk citaat: onderscheidende woonmilieus toe voegen. Midden en hoge inkomens trekken weg , of willen zich hier niet vestigen. Ofwel 2 opgaven van de provincie om tot woningbouw te komen ten noorden van de spoorlijn.
 
De voordelen voor de Gemeente: 1 De provincie werkt mee. 2) Sliedrechts eigen grondpositie brengt miljoenen op .3 Nieuwe woningen bouwen om water
en daarmee de wateropgave bekostigen. 3) De voetbal kan blijven zitten en kom meer midden in het dorp. 4) Overgangsgebied naar groene hart met recreatief
opstappunt realiseren. 5) De nieuwe woningen belasten niet de Sliedrechtse infrastructuur. 6)Sliedrecht kan makkelijker een hoog voorzieningenniveau houden.
 
Hoe: beginnen tussen N482 en zuivering: eerst goed geluidsscherm ten tweede een groenstrook aanleggen met b.v. honden uitrenveld beplanting en waterberging
en bijvoorbeeld ijsbaan. Ook dichtbij de spoorlijn een zone met commerciele activiteiten (Supermarkt intratuin bouwmarkt)met veel parkeerterrein .
daarna 400 woningen  en dicht bij de wetering 100 woningen op grote kavels met veel groenen water.
 
Pluspunt is dat de luchtkwaliteit over het spoor veel beter is , en qua vervoer multimodaal ontsloten vlakbij 2 stations en open afritten Sliedrecht oost.
Let wel, bouwt Sliedrecht niet dan doet Molenwaard dat wel, wat ook goed is natuurlijk.
 
Wie ziet de nadelen? Graag verstandige reacties. 
 
Piet Smits
ondernemer / agrariër
 

De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke juistheid van een ingezonden brief. Plaatsing houdt niet in dat de redactie achter de inhoud van het bericht staat. Een brief wordt uitsluitend geplaatst als de bron bij ons bekend is. De naam van de afzender wordt onder het artikel geplaatst. NAW- en e-mailgegevens worden niet openbaar gemaakt. Een ingezonden brief plaatsen we onverkort, soms ook omdat er geen artikel over het onderwerp op onze website is verschenen.

Redactie Sliedrecht24

6 gedachten over “Ingezonden brief: Bouwen boven Betuwelijn”

  1. Ik heb inderdaad belang. De lol van werken is er af in een polder waar de gemeente te pas en te onpas Wet Voorkeursrecht Gemeenten op je grond legt,(ordinair beslag) voor vage plannen of een voorbereidingsbesluit treft wat je bedrijfsvoering schaadt of een vergunning voor uitbreiding weigert i.v.m. toekomstige stedelijke ontwikkelingen.
    Dit is gebeurd en dan is het logisch dat je een plan steunt, wat ook nog eens voorziet in een behoefte, en wat volgens mij oprecht goed is voor iedereen.

    Piet Smits

  2. Groen polder naast ons dorp zal sowieso blijven. Das logisch ????
    Maar om Sliedrecht niet in verschillende kampen te verdelen zoals nu Baanhoek west een buitenbeentje is, zou het slim zijn om de stationsweg door te trekken (onderduiken) tot voorbij het spoor. Om zo zoveel mogelijk bij de dorpskern te blijven. Dit verhoogd de aantrekkelijkheid van een nieuwe wijk. En behoud het Sliedrecht gevoel.

  3. Opvallend dat de heer Smits zich de laatste tijd zo hard maakt voor deze materie. Al diverse malen is er van hem een ingezonden bief op Sliedrecht24 gepubliceerd. Een agrariër met grondposities.
    Is hij werkelijk zo bewogen met het woongenot van de Sliedrechters? Of zouden er soms belangrijke persoonlijke -lees financieel aantrekkelijke- belangen voor hem in het spel zijn? Zou zomaar kunnen toch………..? Probeert hij Gemeente Sliedrecht voor zijn karretje met zakelijke plannen te spannen?

  4. 1 april zeker; graag nog een groene polder naast ons dorp houden. We hebben hier al te veel ‘stadse streken’….

Plaats een reactie

*=Verplicht veld