Gratis boekje voor patiënten: ‘Heeft u nog vragen?’

SLIEDRECHT / DORDRECHT – Vanaf maandag 2 november 2015 ligt het gratis boekje ‘Heeft u nog vragen?’ in de wachtkamer bij alle ziekenhuislocaties van het Albert Schweitzer ziekenhuis, waaronder de vestiging in Sliedrecht. Wie het boekje leuk vindt, mag het mee naar huis nemen. Er zijn er volgens het ziekenhuis voorlopig genoeg exemplaren. 

Eén van de tekeningen uit het boekje ‘Heeft u nog vragen?’, van de hand van Djanko.

De verhouding tussen arts en patiënt is volgens het ziekenhuis al een aantal jaren in beweging. De inbreng van de patiënt bij zijn of haar behandeling wordt steeds belangrijker. Om patiënten in die rol te helpen en te stimuleren, publiceert het Albert Schweitzer ziekenhuis dit boekje.

Idee
Het idee voor het boekje komt van oud-ziekenhuisbestuurder Pier Eringa in samenspraak met de Dordtse schrijver, trainer en socioloog Bert den Boer. Samen met cartoonist Djanko ging hij een aantal dagen op pad in het ziekenhuis om te luisteren naar artsen, andere zorgverleners en patiënten. Dat resulteerde in veertien korte hoofdstukken met titels als ‘Hoe vertel ik mijn verhaal?’ en ‘Wat bedoelt mijn arts?’ De tekst wordt verlevendigd met grappige tekeningen van Djanko, waaruit blijkt hoe het soms nét niet goed gaat in de communicatie in de spreekkamer of op de afdeling. Het boekje is inmiddels gepresenteerd. Aanwezig waren: John Taks en Peter van der Meer van de raad van bestuur, Gerard de Haan en Andries van de Graaf  van de cliëntenraad en Bert den Boer & Djanko, de makers van het boekje.

Centraal
“De tijd is voorbij dat de dokter u vertelt wat u mankeert en wat er moet gebeuren”, schrijft ziekenhuisbestuurder John Taks in de inleiding. Voorzitter Andries van de Graaf van de Cliëntenraad juicht het boekje toe: “Vroeger stond de dokter centraal, daarna kwam er een beweging die de patiënt centraal stelde; maar ik vind dat ze sámen centraal moeten staan.” Auteur Bert den Boer: “Djanko en ik hebben gesproken met specialisten, verpleegkundigen, afdelingshoofden en uiteraard met patiënten. In elk gesprek bleek dat het verhelderen van verwachtingen en aannames van beide kanten een grote rol speelt bij het welslagen van de communicatie – en daarmee ook van de behandeling. Dit hebben wij zo kernachtig en zo praktisch toepasbaar als mogelijk, in korte teksten gegoten. De tekeningen zorgen voor een luchtige ondertoon.” De vormgeving is van de hand van de Dordtse ontwerper Theun Okkerse.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld