Nieuwe vergunningprocedure herinrichting Kerkbuurt-Oost

SLIEDRECHT – De gemeente Sliedrecht start een nieuwe vergunningprocedure voor de herinrichting van Kerkbuurt-Oost. Daarmee wordt het advies van de bezwaarschriftencommissie opgevolgd. Tegelijkertijd zijn de effecten van het plan op bijvoorbeeld verkeersaantallen, geluid, luchtkwaliteit en gevolgen voor de koopstromen in Kerkbuurt-Oost nogmaals beoordeeld.

Een meerderheid van de raad ging dinsdag 29 november 2016 akkoord met het inkorten van de winkelpromenade en het toestaan van autoverkeer in Kerkbuurt-Oost. Zeer tegen de zin van een aantal ondernemers, pandeigenaren en omwonenden. (Archieffoto Peter Donk / Sliedrecht24)

Daaruit blijkt dat er geen belemmeringen zijn en het verkorten van de wandelpromenade een positief effect kan hebben op de koopstromen in het gebied. Ook past het plan binnen Rijks- provinciaal- en gemeentebeleid.

Ontwerpvergunning
Na het besluit van de gemeenteraad dinsdag 13 december 2016 om de wandelpromenade op de Kerkbuurt in te korten, heeft de gemeente een omgevingsvergunning aangevraagd en een verkeersbesluit genomen. Daar zijn bezwaren tegen ingediend. De uitkomst is dat de bezwaarschriftencommissie het college van B&W adviseert een nieuwe, uitgebreide omgevingsvergunningprocedure te volgen en daar een ruimtelijke onderbouwing bij te doen. Wethouder Len van Rekom: “Dit advies nemen we over. Dat betekent dat we een ontwerpvergunning publiceren, inclusief uitgebreide ruimtelijke onderbouwing van het plan voor Kerkbuurt-Oost. Dit leggen we zes weken ter inzage. In die periode nemen we nog geen definitieve maatregelen die autoverkeer toelaten op Kerkbuurt-Oost. Uiteindelijk gaat dat wel gebeuren, de gemeenteraad heeft immers een besluit genomen. Ook volgens de winkeliers is de Kerkbuurt al jaren een urgent project. Dat is wat ons betreft nog steeds zo. “

Nauwelijks toenemen
Om op de aanvraag voor de omgevingsvergunning te kunnen beslissen, moet het plan verder ruimtelijk onderbouwd worden. Daarom zijn de effecten op onder andere verkeersaantallen, geluid, luchtkwaliteit en de gevolgen voor de koopstromen op Kerkbuurt-Oost verder uitgezocht. Daaruit blijkt dat het aantal verkeersbewegingen beperkt blijft, omdat het geen doorgaande route is en alleen bestemmingsverkeer Kerkbuurt-Oost zal gebruiken. Doordat er een (woon)erf komt met langzaamrijdend verkeer (max. 15 km/uur) zal de geluidbelasting nauwelijks toenemen. Daarnaast komt er nu al zwaar verkeer voor bevoorrading van de winkels. Ten slotte blijkt uit onderzoek van de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid dat de luchtkwaliteit nauwelijks verslechtert en ruimschoots voldoet aan de wettelijke eisen.

Ter inzage
Ondernemers op Kerkbuurt-Oost verwachten minder klanten in de nieuwe situatie. “Maar uit koopstromenonderzoek blijkt dat de herinrichting en het toelaten van langzaamrijdend verkeer een positief effect kan hebben op de koopstromen in het gebied,” aldus wethouder Van Rekom. “Door het aanleggen van een aantal parkeervakken worden winkels sneller bereikbaar en door het aanbrengen van meer groen en zitelementen wordt het aantrekkelijker om in het gebied te verblijven.” Inmiddels is de ontwerp-omgevingsvergunning gepubliceerd. Deze ligt tot en met 1 november 2017 ter inzage. In die periode kunnen zienswijzen kenbaar worden gemaakt.

8 gedachten over “Nieuwe vergunningprocedure herinrichting Kerkbuurt-Oost”

  1. Bij het stemmen dan wel even in gedachten houden welke partijen voor de openstelling voor auto’s in de Kerkbuurt hebben gestemd.

  2. In antwoord op sommige reacties…
    Er is in Sliedrecht een gemeentebestuur dat zijn eigen koers vaart.
    Wij als bestuurders weten wel wat goed is voor de Gemeente.
    Dus inwoners en belasting betaler mond houden, onze investeerders en planologen zijn voor ons veel belangrijker voor onze zakenlunches/diners dan jullie ontevreden gepiep. Misschien dat er in Sliedrecht nog wat Geuzenbloed aanwezig is om bij de volgende verkiezing de regenten eruit te wippen. Dat houdt wel in dat alle Sliedrechters van jong en oud gaan stemmen. Voorlopig is er waarschijnlijk weinig aan te doen, ze hebben de kapsones.

  3. Ik heb de afgelopen jaren alleen maar bezwaren gehoord tegen dit m.i. onbegrijpelijke plan.
    Zowel van de ondernemers als van de omwonenden.
    Wat zijn de precies de argumenten om dit plan wel door te drijven?

  4. Met H. Klop volledig eens. Er worden zaken bedacht en besloten alleen om maar bezig te zijn. Schering en inslag. Gezond verstand en een bijdrage aan het welzijn van de bewoners en winkeliers valt heel ver te zoeken.

  5. Na dit bericht – en de behandeling van diverse klachten over een onveilig gevoel in de Antony van Leeuwenhoekstraat – kunnen wij maar tot één conclusie komen dat de besluitvormers incompetent zijn.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld