Column: motie Tiendweg-wandelpad

Zondagmiddag. Lekker weer. Zeg maar gewoon wandelweer. Dus een goed moment om erop uit te gaan met de benenwagen. Richting Tiendweg!

Maak het twee of drie meter breder en scheidt wandelpad van het doorgaande fietspad. Of trek een streep, waar je als wandelaar kan en mag lopen, maar verbeter dit, want vroeg of laat leidt de huidige situatie tot een vervelend ongeluk. (Archieffoto Peter Donk / Sliedrecht24)

Een mooie gelegenheid om als langzaam verkeer alles goed in je op te nemen. Het geluidsscherm, maar ook de natuur, de dichte bossage en uiteraard de fitness-gelegenheden, waar de gemeenteraad onder aanvoering van PRO Sliedrecht zich sterk voor maakte en zijn aangelegd. Niemand overigens op de ‘werktuigen’. Ook verderop niet.

Zonde, denk ik! Maar van veel denken, komt niet veel terecht. Ik word bijna omver gereden door een van achter voorbij komende bromfietser, die er goed het gas op had. Woh! Bijna zelf nieuws gemaakt, schiet door mijn hoofd, terwijl ook twee fors de vaart erin hebbende wielrenners mij en mijn gezinsleden passeren.

Je mag hier toch wel wandelen, vraag ik mijn vrouw? Ja, als niet-geboren Sliedrechter, die wandelen niet als passie heeft, vraag ik mij dat hardop af. “Ja, zeker!”, roept ze, “Kijk, er staat zelfs een bord!”

Toch blijft het mij niet lekker zitten. Op dit prachtig geasfalteerde stuk weg mag dus een ieder komen, die zich kan bewegen. Lopend of met een tweewieler, te voet, te paard. Uitgezonderd dan auto’s! Al scheelde het maar een haar of het was een autoweg geworden. 

Voor wandelaars is de Tiendweg levensgevaarlijk!

Waarom besluit je als raad de Tiendweg zoveel waarde te geven, dat het geen autoweg mag worden? Even afgezien van dit in mijn ogen juiste besluit, moet je dan als gemeenteraad ook zorgen dat het een veilige route blijft voor alle andere gebruikers. En dat is het niet!

Ik schreef het net al. Voor wandelaars is de Tiendweg waaghalzerij. Dit woord schiet me nu te binnen. Het is overleven! Want als wandelaar ben je je leven niet zeker. De Tiendweg is geen wandelpad. Langzaam en wat sneller verkeer kan er rijden! En rijdt soms roekeloos!

Welke held in de Sliedrechtse gemeenteraad staat op en komt met een motie Tiendweg-wandelpad? PRO Sliedrecht, die zelfs met een Tiendweg-Flyer kwam en daar geen woord over repte?

Ik stel tot die tijd een wandeltochtje Tiendweg even uit. Anders moet ik in het ziekenhuis horen dat de motie is aangenomen. Hopelijk leest wethouder Aldrik Dijkstra (SGP-ChristenUnie) van Verkeer mee en neemt hij snel maatregelen. Nog voor de motie wordt ingebracht.

Peter Donk
Redactie Sliedrecht24

Let op! Een column bevat altijd een mening. Dit artikel staat dan ook op de pagina Opinie. Elke lezer mag een column aandragen (let op de column is echt een column en geen ingezonden brief).

14 gedachten over “Column: motie Tiendweg-wandelpad”

  1. Vanaf Hardinxveld loopt er een voetpad parallel aan de Tiendweg, door het groen, tot aan de Stationsweg, alleen ter hoogte van de korfbalvelden niet. Waarom wil je dan toch op de weg lopen?

  2. De moeite waard om over na te denken, het idee van een gescheiden voetpad. Misschien wel een kronkelend pad, zodat het zeker is dat fietsers op het fietspad blijven. Denk aan het voetpad in het parkje naast de Savornin Lohmanlaan, dat wordt ook gebruikt waarvoor het bedoeld is.

  3. Ja, natuurlijk Richard. Met een duidelijk bord, blauw rond en de voetganger er in. Maar zonder een heg o.i.d. Is dat geen oplossing. De aanleg ervan zal misschien wat groen kosten, maar voor de veiligheid van voetgangers en gewone fietsers zal dat het beste zijn. Uit de reacties blijkt wel dat velen het er mee eens zijn dat een gescheiden voetpad hard nodig is. Dus, gemeente, denk er eens over na.

  4. Je zal het toch moeten scheiden d.m.v. Een groenstrook o.i.d. Want scheiden met belijning (je mag hier niet over!) bereik je echt niks.

  5. Ik maak als fietser vrijwel dagelijks gebruik van de Tiendweg. De meeste hinder ondervind ik van scooters, bromfietsers en wielrenners die altijd haast hebben en geen tekening houden met fgewone fietsers en wandelaars. Daarom ben ik het ermee eens dat het hoog tijd wordt om er net als vroeger een wandelpad aan te leggen. er is ruimte genoeg.
    En Tinus, het fietspad heet inderdaad Tiendweg, maar aan het begin ervan staan borden dat het een rijwielpad is. En daar mogen voetgangers lopen.

  6. Niets zo vervelend op de Tiendweg als wandelaars.
    Twee dik naast elkaar, met tegemoetkomende scooters en maar verontwaardigd kijken.
    Het is niet alleen het weekend hoor, ook doordeweeks denkt men rustig te kunnen wandelen, maar het is anno 2017 helaas zo druk op een belangrijke doorgaande route geworden, dat om je heen kijken misschien de doorstroming kan bevorderen.
    Ook heb ik dit direct aangegeven toen men er ook nog een soort van sportparkoers van moest maken.
    Oplossing, maak er een wandelpad naast 5/6 stoeptegels breed. Daar is genoeg ruimte voor.

    Tip voor gemeente: doe ook opnieuw wat aan de afwatering. Toen de regengoot gelegd is, lag het al verkeerd, de putten zitten op het hoogste punt ipv laagste punt (tekening ondersteboven gehad aannemer?)

  7. Tinus,
    Toen de Tiendweg de naam Tiendweg kreeg, was er alleen nog maar langzaam verkeer dat voornamelijk uit voetgangers bestond.
    Nu is het een fietspad daar mogen ook voetgangers op lopen.

  8. Terug naar de tijd van toen….?
    Begin jaren ’60 van de vorige eeuw was ik leerling op Burg. Poppingschool toen we als klas naar Kinderdijk fietsten voor een excursie op een scheepswerf. Wat mij van die dag is bijgebleven is de mooie fietstocht daar naar toe en dat de Tiendweg, tussen de Kaai en de Baanhoek, een weg was waar zowel de auto alsook het langzame verkeer was toegestaan. Het gedeelte tussen de Stationsweg en de Baanhoek was over de gehele lengte gescheiden door een haag zodat wij als jeugdige fietsers geen last hadden van het (weinige) autoverkeer of andersom. Toen al vond men het blijkbaar een veilig idee om deze weg te scheiden. De jaren daarna is het verkeer alleen maar toegenomen en zoals zo vaak worden er dan zaken veranderd en/of aangepast. Soms worden er vergissingen gemaakt en dit lijkt mij er nu zo eentje. Dus ja, wat mij betreft terug naar die tijd van toen met uitzondering van de auto’s maar wel een weg waar de bromfietsers en de (snelle) fietsers zich veilig kunnen verplaatsen en een gescheiden wandelpad voor de voetgangers die zich daar wat langzamer verplaatsen.
    En als het (financieel) even kan doe het dan ook vanaf Sliedrecht Oost tot aan Sliedrecht West.

  9. Ben het 100% met meneer Donk eens.
    De Tiendweg kan levensgevaarlijk zijn voor wandelaars en er is meer dan genoeg ruimte om een wandelpad er naast aan te leggen.

  10. Ik loop regelmatig hard op de Tiendweg en maak er ook gebruik van als fietser en ook met mijn scooter. Een kwestie van goed opletten scheelt al een hoop. Zondagmiddag is inderdaad ook wel een tijdstip dat er veel van gebruik wort gemaakt. Als ik me niet vergis zijn er tot op heden nog bijzonder weinig ongelukken gebeurd op dit stuk asfalt. Op het stuk Kanaaldijk richting Hardinxveld/Gorinchem is het ook vaak druk met fietsers (zeker als straks de scholen weer beginnen)maar ook daar geldt dat je gewoon goed moet opletten. Om daar nu een dure investering tegen aan te gooien?

  11. Ja welke held staat op om deze levengevaarlijke situatie het hoofd te bieden? Wie ziet, net als de columnschrijver deze werkelijk levensbedreigende situatie voor een ieder die niet voorzien is van scooter of fiets? Laten we in onze omgeving iedere vorm van gevaar uitbannen zodat we zonder enige bedreiging of gevaar gezond oud mogen worden. Welke held staat op tegen de A15? Iedere dag van het jaar, bijna 24 uur per dag stort deze een wolk van fijnstof over onze gemeente uit. Geen extra rijbanen er bij maar dicht deze extreme bedreiging van de volksgezondheid in Sliedrecht!
    En wat te denken van de levengevaarlijk situatie in de straten van ons dorp waarbij snelverkeer zoals auto’s met een snelheid van wel 50 km/h zonder rijbaanscheiding naast fietsers rijden! En……
    Welke held staat op en laat ons realiseren dat het leven risico’s met zich meeneemt waarbij ieder mens zijn gezond verstand dient te gebruiken. Een leven zonder risico’s is een utopie. Tot die held opstaat moet ik er nog eens goed over nadenken of ik in ons dorp wel een fiets durf te gebruiken.

  12. Dat is eigenlijk helemaal geen gek idee.
    Er gebeuren best wel gevaarlijke dingen op de Tiendweg.
    Er is genoeg ruimte voor een gescheiden pad voor voetgangers.
    Maar of er ook geld voor is, moeten we maar afwachten.
    Ja en groepjes op de koersfiets, dat zou verboden moeten worden.
    Inhalen terwijl er tegenliggers aan komen enz. enz.

Plaats een reactie

*=Verplicht veld