Nog geen oplossing voor parkeerproblematiek

SLIEDRECHT – Bij SecureLink aan Trapezium 224 is donderdag 1 december 2016 opnieuw de verkeersproblematiek op het Trapezium en de Kubus besproken. Het grootste deel van de aan de A15-strip gevestigde bedrijven was bij deze – volgens de gemeente Sliedrecht ‘constructieve vervolgsessie’ – aanwezig. Extra parkeerplaatsen kunnen weleens ruim één tot bijna twee ton kosten, afhankelijk van de keuze.

De verkeersproblematiek op het Noord-Oost Kwadrant en gezocht wordt naar een oplossing. Bedrijven en de gemeente Sliedrecht zijn er over met elkaar in gesprek. (Foto gemeente Sliedrecht) 

Wethouder Aldrik Dijkstra (SGP-ChristenUnie) van Verkeer, verkeerskundige Hans Appeldooren en accountmanager bedrijven Esther Smit van de Gemeente Sliedrecht gaven een toelichting op de mogelijke oplossingen. Daarna volgde een brainstormsessie.

Verkeerskundig ontwerp
Wat is er aan de hand? Bedrijven zijn niet in staat om parkeren op eigen terrein op te lossen. Auto’s staan daardoor in het openbaar gebied geparkeerd en dit levert overlast op. Uitgangspunt Noordoostkwadrant was dat bedrijven op eigen terrein parkeren, waardoor de wegen te smal zijn voor langsparkeren. Op verzoek van bedrijven is een verkeerskundig ontwerp uitgewerkt om het parkeerprobleem op te lossen.

Kostenplaatje
De gemeente Sliedrecht schetste in een powerpointpresentatie het historische kader.  “Geen parkeerplaatsen in openbaar gebied. Bedrijven lossen parkeren op eigen terrein op. Afgelopen jaren diverse oplossingen: Verhuur / verpachten gemeentegrond tbv parkeerplaatsen. Realisatie openbare parkeerplaatsen in openbaar gebied op kosten van bedrijven.” Vervolgens werd een financieel plaatje voorgelegd over het aanleggen van haaks- of langsparkeerplaatsen. Extra parkeerplaatsen aan het Trapezium en de Kubes komen op € 190.000,- (haaksparkeren, 173 parkeerplaatsen) en € 115.000, (langsparkeren, 99 parkeerplaatsen excl. Trapezium-Oost). Voor- en nadelen werden in de groep op een rij gezet. 

Volgend voorjaar
Tot slot werd een aantal zaken op een rij gezet. De gemeente is bereid grond beschikbaar te stellen (blijft wel openbaar). Bedrijven financieren parkeerplaatsen en bepalen in onderling overleg de locatie voor de extra parkeerplaatsen, het aantal parkeerplaatsen, de soort parkeerplaatsen en de financiële verdeling. Na de brainstormsessie is afgesproken dat de gemeente een aantal zaken nader uitgezocht qua haalbaarheid. Ter plaatse is ook afgesproken dat binnen twee weken door de bedrijven de benodigde aanvullende informatie aan de accountmanager wordt aangeleverd. Volgend voorjaar staan 2 vervolgsessies gepland. Enerzijds voor de Kubus-zijde; anderzijds voor de Trapezium-kant.

1 gedachte over “Nog geen oplossing voor parkeerproblematiek”

  1. Deze werknemers kunnen geen van allen met de trein (station op loopafstand of fiets komen?
    Dit is in de stad niet anders hoor, en wordt er gewoon bekeurd waar men niet hoort te parkeren.
    Zie liever alles bij de nieuwe parkeerplaatsen station parkeren, en desnoods krijgt men een pendelbusje als het te ver lopen is.
    (“waar is het met de economische binding met woonplaats” fout gegeaan?)

Plaats een reactie

*=Verplicht veld