Kamermeerderheid akkoord met aanpak snelweg A15

DEN HAAG / SLIEDRECHT – Een meerderheid in de Tweede Kamer is dinsdagmiddag 6 december 2016 akkoord gegaan met de motie 36550A-36 van de kamerleden Duco Hoogland (PvdA) en Barbara Visser (VVD) voor aanpak van de snelweg A15. Dat bleek toen deze in stemming werd gebracht.

In de file. Een vertrouwd beeld. De snelweg A15 staat dagelijks meerdere momenten bij Sliedrecht vast. (Archieffoto Martin Dekker / Sliedrecht24)

Aanjager was de Sliedrechtse wethouder en regioportefeuillehouder Verkeer en Vervoer in de Drechtsteden Hans Tanis (SGP-ChristenUnie). Onlangs stuurde hij namens de regio een pleidooi voor aanpak van de ‘duurste filesnelweg van Nederland’, de A15, tussen Ridderkerk en knooppunt Gorinchem. Met als gevolg veel schade voor het bedrijfsleven, slecht voor het milieu en frustratie bij weggebruikers. Het geld moet komen uit het gebiedsgerichte programma Goederencorridor Oost, een fonds waar 200 miljoen euro in zit. De kamerleden hebben in hun motie met prioriteit berzocht de opgave voor de A15 Ridderkerk-Gorinchem mee te nemen. Het is nu aan minister Melanie Schultz (VVD) van Infractructuur om spoedig een volgende stap te zetten.

15 gedachten over “Kamermeerderheid akkoord met aanpak snelweg A15”

  1. Ja klopt Erik maar vervolgens komt er ná de N3 weer veel verkeer bij en wordt het uiteindelijk weer 2-baans. Was vanaf het begin af al file. Ik zit al vanaf 1989 op de A15 richting Rotterdam en terug. En helemaal erg als de brug van de N3 opengaat in de spitsuren!!

  2. Dan ben jij vast niet zo’n chauffeur die 2 km p/u harder rijdt dan zijn collega en hem dan gaat inhalen om erachter te komen dat hij wind tegen heeft en vervolgens er niet voorbij komt. Of zo’n chauffeur die eerst naar de linkerbaan stuurt en dan pas zijn richtingaanwijzer uitzet. Gelukkig …
    Ik wil niet iedere chauffeur over 1 kam scheren, maar het reed beter door toen er nog een inhaalverbod was voor vrachtwagens …

  3. Dat is ook door het invoegend verkeer dat tot de dwangpijlen doorrijdt om nog even voor een andere auto te komen. Hier geldt ook op tijd invoegen als het kan en er niet tussen wringen zo als het nu gebeurt.

  4. Ik hoop dat je weet waar je over praat Jootje ik ben al 40 jaar beroepschauffeur ik hoop niet dat ze jou idee overnemen !!!

  5. En dan een inhaalverbod en op elke rijbaan een verplichte snelheid rijden. Doen ze in Amerika ook. Het rijdt veel relaxter.

  6. Idd Erik, 2x 2 baans is het grote probleem. Merk het ook iedere dag op A15 tussen tiel/ochten en vice versa. Tkost ff wat ongemak en geld, maar laten we A15 van Rotterdam t/m Arnhem mimimaal 2x 3 baans maken met mogelijk tot 2x 4 baans zonder al te veel ingrepen nadien.

  7. Hoewel er een kern van waarheid in uw verhaal zit, is dit toch echt niet dé oorzaak. Vanuit Rotterdam nabij de N3 gaat de A15 van 3 naar 2 rijstroken waardoor het iedere werkdag hopeloos vast loop. Richting Rotterdam ligt het probleem bij het verkeer wat vanaf de A27. Voor deze knelpunten staan er nauwelijks files.

  8. Er zou eens gekeken moeten worden naar het gedrag van de invoegende automobilisten. ik heb geleerd om snelheid te maken op de invoegstrook en dan pas invoegen. Tegenwoordig is het zo zodra de blokmarkering begint word er al ingevoegd dan krijg je een rem reactie van het overige verkeer en na 10 of 15 auto’s is de snelheid er uit en heb je een file, dus het ligt niet altijd aan de weg maar meestal aan de automobilist die de weg gebruikt.

  9. Verbreding van de A15 werd al in Den Haag bepleit door voormalig wethouder Den Besten, ruime tijd voordat de geluidsschermen geplaatst werden en de Betuwelijn werd aangelegd. Combineer werk met werk was toen het item. Er werd niet naar geluisterd. Nu zijn de kosten 3 – 4 keer zo hoog als het niet meer is.

  10. Mevr. Advocaat en dhr/mevr Visser,
    Gezien de heersende windrichting komt het grootste deel van het vuil toch echt vanuit de andere kant. O.a. Roetdeeltjes van het auto verkeer maar vlak ook de scheepvaart en de industrie niet uit.

    Goed dat het A15 probleem wordt aangepakt maar het zal de aanslag op uw kozijnen niet oplossen. Tenzij u natuurlijk voor zwarte kozijnen kiest.

  11. Beste mevrouw Advokaat,

    Kunt u nou echt niet verder kijken/denken dan uw zwarte kozijnen? Uit berekeningen die gedaan zijn op drukke snelwegen blijkt namelijk dat als er minder files zouden zijn de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen maar liefst met 15 procent daalt. Betere doorstroming zorgt dus voor minder fijnstof en dus schonere kozijnen bij u. U zou de plannen dan ook moeten toejuichen…

  12. Ik denk dat het een hoop scheelt als de matrixborden weggehaald worden. Het is soms net alsof ’s ochtends er een kleuter van 5 mee zit te spelen.

  13. Schadelijk voor milieu…..en wat denkt men voor de bewoners?
    Onze kozijnen zijn al elke week zwart van de roet….wordt er ook wel eens aan ons gedacht, meneer Tanis?

Plaats een reactie

*=Verplicht veld